Kristīne Krauze-Slucka, Agate Tūna: Mūsdienu fotogrāfijas vēstures I / Contemporary Histories of Photography I

No 17. maija – 27. jūnijam ISSP Galerijā Rīgas Fotogrāfijas biennāles ietvaros notika izstāde “Mūsdienu fotogrāfijas vēstures I“, kurā atspoguļotas vairāku mākslinieku versijas un interpretācijas par vietējās fotogrāfijas vēstures rakstīšanas procesiem.

From May 17 to June 27, the exhibition "Contemporary Histories of Photography I" launched a two-part exhibition series at the ISSP Gallery as part of the Riga Photography Biennial, bringing together several artists' perspectives and interpretations on the process of writing a local history of photography. 

Sieviešu fotogrāfijas aizbildņu ektoplazma, Līga Goldberga, Satori
Mūsdienu fotogrāfijas vēstures I, Arterritory.com
Indiscernible Identity, review of Riga Photography Biennale, Echo Gone Wrong
Agate Tūna nominēta Purvīša balvai par darbu izstādē “Mūsdienu fotogrāfijas vēstures I”, purvisabalva.lv
Interpretējot Latvijas fotogrāfijas vēsturi, Subjektīvie mērījumi
Mūsdienu fotogrāfijas vēsture. 1. daļa, intervija ar izstādes veidotājiem, Kultūras rondo

LV

Izstāde “Mūsdienu fotogrāfijas vēstures I” uzsāk divu izstāžu ciklu ISSP Galerijā, kurā atspoguļotas vairāku mākslinieku versijas un interpretācijas par vietējās fotogrāfijas vēstures rakstīšanas procesiem. Kā vienlaikus aizpildīt padziļinātas vēstures vakuumu un kritiski pārskatīt līdzšinējos naratīvus? Jaunie darbi radīti, atsaucoties uz un veidojot dialogu ar dažādu vēsturisko periodu fotogrāfiem un fenomeniem, kā arī sadarbojoties ar attiecīgo tēmu pētniekiem. Kristīne Krauze-Slucka strādājusi ar 1980. un 1990. gadu mijā aktīvās, bet mūsdienās maz pazīstamās fotogrāfes Inas Stūres (1958-2006) arhīvu. Darbs "Entuziasms asa deficīta apstākļos" uzdod jautājumus par sieviešu “pazušanu” no vēstures un izceļ Stūres ekspresīvos, inscenētos attēlus uz pārmaiņu perioda pieticīgo dzīves apstākļu un sadzīves fona. Abu mākslinieču prakses vieno savam laikam eksperimentāla pieeja un fokuss uz attēla materialitāti. Savukārt Agate Tūna, personisku un māksliniecisku interešu vadīta, darbā "Kurš šeit ir ieradies?" meklē paranormālās un iluzionisma fotogrāfijas pavedienus Latvijā, izaicinot ierastās fotogrāfijas medija robežas un attiecības ar realitāti. Vēstures, tai skaitā mākslas vēstures, rakstīšana nekad nav neitrāla, bet ir ievīta sociālā un politiskā kontekstā, iekļaujot zināmas varas attiecības un krietnu daļu personisku izvēļu. Izstāžu cikls izceļ ikvienas vēstures versijas subjektivitāti un dažādas vietējās fotogrāfijas mazāk zināmās šķautnes. 

Izstāžu cikla kuratore – Liāna Ivete Žilde.

Izstāžu cikla un publiskās programmas scenogrāfiju izstrādājusi Liene Pavlovska. Berga Bazāra ārtelpā redzamie objekti veido vēl vienu interpretācijas slāni dažādu vēsturisku un laikmetīgu fotogrāfu darbiem – no Strenču fotodarbnīcas, Eduarda Gaiķa un Viļa Rīdzenieka līdz Zentai Dzividzinskai, Ilgai Sūnai, Vikai Ekstai u.c.  Attēli pavairoti vēsturiskajā cianotipijas tehnikā, atkal un atkal, neslēpjot kļūdas. Ar objektu apdrukas žestu, scenogrāfija atsaucas uz fotogrāfijas medija kā realitātes atklājēja mānīgo dabu. Scenogrāfija ir metaforiski-funkcionālu objektu kopums, kurā eksponēšanai grāmatā paredzēti attēli "gaida tās izdošanu". 

Izstādes laikā notika arī Ina Stūrei veltīts fotogrāfu sarunu vakars par pieredzēto pārmaiņu laikā un deviņdesmitajos gados. Dalībnieki: Māra Brašmane, Gvido Kajons, Mārtiņš Krūmiņš, Andris Zēgners. 

Izstādes partneri un atbalstītāji: Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Sabiedrības integrācijas fonds, Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejs, Mystero muzejs, Groglass, tipogrāfija “Adverts”, Valmiermuižas alus darītava, Arterritory.com, Echo Gone Wrong, NOBA.

Izstādes kuratoriālā koncepcija tapusi Latvijas Mākslas akadēmijas Kuratoru studiju maģistra programmas, kā arī Latvijas Zinātnes padomes Valsts pētījumu programmas "Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai" projekta "Identitāšu ainavas: vēsture, kultūra un vide" / IDEUM (Nr. VPP-LETONIKA-2021/1-0008) ietvaros.

EN

"Contemporary Histories of Photography I" launches a two-part exhibition series at the ISSP Gallery, bringing together several artists' perspectives and interpretations on the process of writing a local history of photography. How to simultaneously fill a vacuum of in-depth historiography while critically re-examining existing narratives? The new works engage in dialogue with photographers and phenomena spanning various periods. In Enthusiasm in Times of Extreme ScarcityKristīne Krauze Slucka worked with the archive of Ina Stūre (1958-2006), a photographer active at the turn of the 1980s and 1990s, but largely overlooked today. Krauze Slucka's work  questions the "disappearance" of women from historical narratives and highlights Stūre's expressive, staged images against the backdrop of the modest living conditions and mundane domesticity of the turbulent time period. Both artists share an experimental approach, emphasizing the materiality of the image. Meanwhile, in Who Has Come Here? Agate Tūna, driven by personal and artistic interests, traces the threads of paranormal and illusionist photography in Latvia, pushing the conventional boundaries of the photographic medium and its relationship with reality. The act of writing history, including art history, is never neutral but is woven into a social and political context, shaped by both power dynamics and personal choices. The series of exhibitions highlights the subjectivity inherent in each version of history and sheds light on various lesser-known aspects of local photography. 

Curator - Liāna Ivete Žilde.

The set design for the exhibition series and the public programme is by Liene Pavlovska. The objects displayed in the outdoor space of Bergs Bazaar form another layer of interpretation of work by various historical and contemporary photographers – from Strenči Photographic Workshop, Eduards Gaiķis and Vilis Rīdzenieks to Zenta Dzividzinska, Ilga Suna, Vika Eksta and others. The images have been reproduced in the historical cyanotype technique, again and again, without hiding mistakes. With the gesture of printing objects, the scenography refers to the insidious nature of the photographic medium as a revealer of reality. The scenography is a set of metaphorical-functional objects in which the images to be exhibited in the book "await its publication". 

Partners and supporters of the exhibition: State Cultural Capital Foundation, Riga City Council, Society Integration Foundation, Museum of the History of Riga and Navigation, Mystero Museum, Artglass, Adverts, Valmiermuiža, Arterritory.com, Echo Gone Wrong, NOBA.

The curatorial concept of the exhibition was developed as part of the Art Academy of Latvia's Master's programme in Curatorial Studies, as well as the project "Landscapes of Identities: History, Culture and Environment" / IDEUM (Nr. VPP-LETONIKA-2021/1-0008) of the State Research Programme "Letonika for the Development of Latvian and European Societies" of the Latvian Research Council.

Header image: Foto: Ina Stūre