Armands Andže: Bailes no ainavas / Fear of the Landscape

No 7. februāra līdz 18. aprīlim ISSP Galerijā būs skatāma Armanda Andžes izstāde “Bailes no ainavas”, kas pievēršas Latvijas pilsētvides ikdienas ainavu mainīgajai dabai un to radītajām emocionālajām un sociālajām rezonansēm. Izstādes atklāšana notiks 6. februārī plkst. 18.00. 

From February 7 until April 18, ISSP Gallery will host Armands Andže’s “Fear of the Landscape", an exhibition focusing on the shifting nature of everyday Latvian urban landscapes and their emotional and social effects. The opening of the exhibition will take place on February 6, 6 PM.

LV

Izstāde pēta urbānās telpas neatrisinātos arhitektūras naratīvus, kas atklāj stāvokli starp klātbūtni un aizmirstību. Nepabeigtie būvju skeleti un izteikti monumentalizētās elites augstceltnes kļūst par pilsētvides spektrāliem artefaktiem - liecībām, kas pārsniedz sabiedrības iztēles robežas un atspoguļo ignorētās kopienas balsis. Andže izmanto dagerotīpijas un sausās stikla plates tehnikas – senus analogās fotogrāfijas paņēmienus, kas papildina izstādes tematiku. Dagerotīpija ir viena no pirmajām fotogrāfijas tehnikām, radīta 19. gadsimta sākumā. Tā izmanto sudraba pārklājumu uz vara plāksnes, veidojot unikālu attēlu, kas eksistē tikai vienā eksemplārā un ko raksturo augsta detalizācija un spoguļveida virsma. Izmantojot šīs tehnoloģijas, Andže akcentē ainavas pārejošo dabu un radītā attēla fizisko klātbūtni, kurā saduras pagātne un nākotne. Katrs izstādē redzamais attēls ir unikāls, pieejams vienā eksemplārā.

Pilsētvides estētiku veido ne tikai tās vizuālais priekšstats, bet arī sajūta, kura mūs pārņem raugoties uz jau ierastajām ikdienas ainavām. Lai arī estētiskā vērtība visbiežāk ir subjektīvs vērtējums, tā nenoliedzami atstāj nospiedumu katrā garāmgājējā. Bailes no ainavas ir Andžes refleksija par šo pieredzi, kas sakņojas gan individuālajā, gan kolektīvajā atmiņā. Izstāde pievēršas filozofiskajam baiļu konceptam, uzsverot emocionālo un psiholoģisko reakciju, kas rodas mijiedarbē ar urbāno vidi un tās estētiskajām izpausmēm. Šis koncepts izgaismo to, kā ainava, īpaši nepabeigtās pilsētas struktūras vai monumentalizētie objekti, var radīt spriedzi starp klātbūtnes sajūtu un atsvešinātību. Pilsētas ainava šajā kontekstā kalpo ne tikai kā vizuāls elements, bet arī kā telpa, kurā atklājas sabiedrības kolektīvās bailes, atmiņas un attiecības ar vidi un tās pārmaiņām. 

Armands Andže (1988) ir “Baltic Analog Lab” biedrs kopš 2018. gada. Ar analogo fotogrāfiju nodarbojas jau vairāk nekā 12 gadus. Viņš pašmācības ceļā apguvis vairākas senas analogās tehnikas un pievērš īpašu uzmanību analogo materiālu ilgtspējīgai izmantošanai, meklējot veidus, kā pārstrādāt un atkārtoti lietot procesa radītos atkritumus. Andže ieguvis izglītību Latvijas Kultūras Koledžā un Latvijas Mākslas Akadēmijas Stikla mākslu. Pašlaik mākslinieks studē maģistrantūrā Latvijas Mākslas Akadēmijā - grafikas katedrā. 2023. gadā “Rīgas Fotogrāfijas biennāles Next 2023” konkursā ieguva Lietuvas izdevniecības “NoRoutine Books” specbalvu par savu projektu “29 ainavas”. Balvas ietvaros Andže izdeva savu pirmo fotogrāmatu ar tādu pašu nosaukumu.

Izstādes kuratores: Iveta Gabaliņa un Kamilla Kūna

Izstādes tapšanā piedalījās: Ulrika Māliņa, Aldis Bušs, Aivars Purmalis, FineArtPrint, Romāns Medvedevs, Una Grants, Estere Penke.

Izstāde “Bailes no ainavas” tiek veidota ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.

EN

The exhibition explores unfinished architectural narratives in urban spaces, revealing a liminal state between presence and oblivion. Skeletons of unfinished buildings and monumental elitist high-rises become artefacts of the urban spectacle – testimonies that transcend public imagination and reflect the voices of ignored communities. Andže employs early analogue photographic techniques such as daguerreotype and dry glass plate methods to highlight the exhibition’s themes. Developed in the early 19th century, the daguerreotype is one of the earliest photographic processes, using a silver-plated sheet of copper to produce a singular image characterized by high detail and a mirror-like surface. Through these techniques, Andže emphasizes the transient nature of landscapes and the tangible presence of the photographic image, in which past and future collide. Each image displayed in the exhibition is unique, existing as a single, irreplaceable artefact.  

The aesthetics of the urban environment are shaped not only by its visual appearance but also by the emotions it evokes as we observe the everyday landscapes that surround us. While aesthetic value is subjective, it nevertheless impacts each passerby. Fear of the Landscape is Andže’s exploration of this experience, rooted in both individual and collective memory. The exhibition focuses on the philosophical dimensions of fear, emphasizing the emotional and psychological responses triggered by the interaction between the urban environment and its aesthetic expressions. Landscapes, especially unfinished urban structures or monumentalized objects, can create tension between feelings of connection and isolation. In this context, urban landscapes serve both as visual elements and as spaces where society’s collective fears, memories and relationships with a changing environment are laid bare. 

Armands Andže (1988) has been a member of Baltic Analog Lab since 2018 and has over a decade of experience in analogue photography. As a self-taught artist, he has mastered a variety of early analogue techniques. He places significant emphasis on the sustainability of analogue photographic materials by looking for ways to recycle and reuse waste generated from the photographic process. Andže holds a degree from the Latvian College of Culture and a degree in glass art from the Art Academy of Latvia. He is currently pursuing a master’s degree in Graphic Art at the Art Academy of Latvia. In 2023, Andže received a special award from the Lithuanian publishing house NoRoutine Books for his project 29 Landscapes at the Riga Photography Biennale Next 2023 competition. As part of the award, Andže published his first book of photographs under the same title.

Curators: Iveta Gabaliņa, Kamilla Kūna

The exhibition is supported by the State Cultural Capital Foundation.

 

Header image: Foto: Armands Andže